Istota gaźników motocyklowych – wymiana i opieka!

Wszystkie części motocyklowe są tak samo ważne, niezależnie od tego czy należą one do układu wydechowego, napędowego czy elektrycznego. W końcu jeśli motocykl będzie miał uszkodzony gaźnik lub akumulator, nie będzie on w stanie ruszyć z miejsca, a nawet odpalić.

Obecne skutery i motocykle, są wyposażone w większości w popularne układy wtryskowe, jednak w dalszym ciągu, na rynku jest ogromna liczba maszyn, które wymagają takich części jak gaźnik. Kiedy należy go czyścić, dlaczego w czasie przygotowań do sezonu powinniśmy się nim zainteresować i ile może kosztować nas wymiana tego elementu.

Zanieczyszczenia.

Paliwo często nie należy do krystalicznie czystych, a niestety brud i mikroelementy nie wyparują. Okładają się one w baku i gaźniku, co może powodować bardzo duże uszkodzenia całego silnika.

Od tego czy czyszczenie jest niezbędne, zależy ilość przejechanych kilometrów, ponieważ jeśli od ostatniego czyszczenia przejechaliśmy 500 kilometrów i raczej nie zatankowaliśmy często naszej maszyny, to nie musimy tego wykonywać. Jeśli jednak przejechaliśmy 3 tysiące kilometrów, to przed wiosennym rozruchem, musimy poważnie zastanowić się nad czynnościami konserwującymi.

W dużej mierze od stanu naszego gaźnika, zależy również sposób przechowywania naszego motocykla. Jeśli stoi w chłodnym miejscu i w baku znajduje się jeszcze paliwo, to prawdopodobnie wszystkie zanieczyszczenia opadły na dno. Problem może pojawić się w momencie, jeśli maszyna stoi w ogrzewanym miejscu, gdzie cała benzyna wyparowała i powstała twarda skorupa na naszym gaźniku. Wtedy odpalenie maszyny, może spowodować uszkodzenie samego gaźnika i wielu innych mechanicznych części silnika motocyklowego.

Jakie objawy?

Gaźnik odpowiada za przepływ paliwa i rozruch, więc jeśli nasz gaźnik jest nie do końca sprawny, to nasz motocykl nie będzie odpalać od pierwszego kopnięcia. Mogą pojawić się również problemy w czasie jazdy i motocykl będzie przerywać lub się dławić. W takich wypadkach, należy w pierwszej kolejności sprawdzić gaźnik, który jest najbardziej zagrożony.

Co po czyszczeniu i regulacji?

Motocykl przez kilkanaście kilometrów, może nie pracować jeszcze poprawnie, ponieważ przystosowuje się on do działania na praktycznie nowym gaźniku motocyklowym.

Koszty zakupu nowego modelu.

Czasem nie opłaca się czyścić i regulować gaźnika i zwyczajnie musimy wymienić go na nowy. Koszty mogą być dla nas przerażające, zwłaszcza jeśli posiadamy nowy rodzaj skutera, w przypadku Jawki, Simsona i różnego rodzaju klasyków produkcji Polskiej, sprawa wygląda zupełnie inaczej.

Gaźniki motocyklowe do nowych modeli jednośladów, mogą kosztować nawet 600 złotych, jak to ma miejsce w przypadku uniwersalnego modelu Stage6 R/T VHST w cenie 679 złotych, który pasuje do wszystkich 50’tek różnych producentów. Gaźnik do WSKi 125, kosztuje zaś 70 złotych, czyli prawie 10 razy mniej od pierwszego produktu.

Możemy być niemal pewni, że ta technologia z czasem będzie wymierać, gdyż posiada ogromną ilość wad, warto więc po wymianie gaźnika w klasykach, dbać o nie co sezon.